Recht op reparatie Sustainability

Het 'Recht op Reparatie' Deel 2: De rol van sustainability

Steeds vaker komen we in aanraking met het recht op reparatie. Fabrikanten bouwen bewust codes in om de markt af te schermen, of er zijn tools of software nodig om apparatuur te benaderen. Dit zorgt natuurlijk voor een oneerlijke marktwerking. Alleen door de fabrikant geselecteerde partijen kunnen zo de eindgebruiker van service voorzien. Dit hebben we uitvoerig besproken in onze laatste blog. Kunnen wij u helpen? Neem gerust contact met ons op.

Nu is het recht op reparatie niet in het leven geroepen om dit probleem te tackelen. Het is in het leven geroepen om een veel groter probleem aan te pakken namelijk, het klimaat. Jaarlijks gooien we van alles weg waaronder: telefoons, opladers, specifieke kabeltjes waar we al niet meer van weten waar deze voor waren. Ook gooien we apparatuur weg die economisch total-loss zijn. Een laptop met een kapotte batterij, een Playstation met kapotte disc reader, een koelkast met een kapotte sensor. In de gasdetectie werkt dit ook zo.

Wereldwijd zijn er enkele sensor fabrikanten. Deze sensor fabrikanten beleveren de OEM’ers, maar ook direct eindgebruikers en leveranciers. Nu kan je stellen: ik bestel mijn sensoren bij de bron, dat is altijd goedkoper dan via via. Hier is echter een oplossing voor gevonden. OEM’ers van gasdetectie plaatsen een ‘printje’ met ingewikkelde elektronica onder de sensor. Op die manier kan je niet anders dan de sensoren afnemen dan bij een door hun aangewezen kanaal. Is er in het verleden een conflict geweest met het aangewezen kanaal, heb je pech. Vervang je de gasdetector. Dit is alleen niet heel best voor onze omgeving.

7solutions Quaility

Als leveranciers, werkgever, producent en mens hebben wij een verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid naar onze omgeving. Een verantwoordelijkheid naar de generaties die ons volgen. 7Solutions heeft hier al mooie stappen in mogen zetten. Sinds kort betrekken wij hier ook onze leveranciers in. Reeds hebben wij de volgende punten al bereikt:

1. Toestellen kunnen laden met USB-C aansluitingen en/of inductie. Dit zorgt ervoor dat de oplader van de gasdetector ook voor een mobiele telefoon of andere gasdetector gebruikt kan worden. Dit dringt niet alleen het afval terug, ook bij ons in het magazijn heeft dit voordelen. Één gehele stelling in ons magazijn is gewijd aan opladers. Één doos hiervan is voor de WatchGas producten.

2. Producten, en in ons geval gas detectie, kan door iedereen die voldoende onderlegt is, onderhouden worden. Dit sluit niet alleen aan op onze vorige blog, maar ook op onze consumptiemaatschappij. Door producten makkelijk onderhoudbaar te maken, gaan we tegen dat deze niet worden afgekeurd door onze concurrentie omdat zij het toestel niet kunnen onderhouden. Ook voorzien wij vanuit 7Solutions trainingen en cursussen voor eindgebruikers om dit onderhoud zelf uit te kunnen voeren.

3. Wij adviseren altijd onderhoudbare producten. Natuurlijk hebben wij net als onze concurrentie detectoren in ons assortiment die twee jaar meegaan. Veel klanten en eindgebruikers zien dit als een goed alternatief voor een strak onderhoudsregime. Daarnaast is de detector altijd in tiptop staat. Doordat deze niet zo lang meegaat is slijtage minimaal. Echter, op het moment dat een klant bij ons tweejarige ‘wegwerp’ gasdetectors aanvraagt, bieden wij altijd naast het gevraagde product een goed onderhoudbaar product met een lange levensduur. Per detector scheelt dit een fractie van de prijs, voor de natuur scheelt dit het volgende: minder batterijen afvoeren, minder elektrochemische sensoren, minder plastic onnodig wegvoeren en vandaag de dag, minder microchips nodig.

4. Een actieve bijdrage leveren in de energietransitie. De wereld moet groener, of we het willen of niet. Als bedrijf proberen wij waar we kunnen ons steentje aan bij te dragen. Door onze kennis te vergroten op dit gebied en deze kennis beschikbaar te stellen aan partijen actief in de transitie, bieden wij als 7Solutions de markt de mogelijkheden om veilig pilots en proeven uit te voeren.

5. Bij 7Solutions zijn we een voorvechter van duurzaamheid. Al onze panden zijn uitgerust met zonnepanelen en mede hierdoor energie neutraal. Als wij zoeken naar uitbreiding of nieuwe locaties in het buitenland, schaffen wij altijd bestaande bouw aan. Deze worden, voor wij onze intrek nemen, geheel aangepast naar de laatste standaarden van duurzaamheid.

Jammer genoeg denkt niet de gehele industrie, al dan niet de gasdetectie industrie, er zo over. Veel systemen onder andere in parkeergarages hebben speciale gereedschappen, softwareprogramma’s of communicatietools nodig. Breekt dit dan in op het recht tot reparatie? Ja, best wel. De klant heeft daardoor geen keus. Veel systemen worden onnodig vervangen omdat fabrikanten, specialisten en eindgebruikers opzadelen met hoge kosten voor vervangingsonderdelen en anders wel omdat het niet meer verkrijgbaar is. In sommige gevallen willen fabrikanten niet eens aan een wederverkoper een prijs afgeven voor onderdelen, omdat ze vinden dat zij het alleen recht hebben (monopoly). Sommige blokkeren zelfs levering (wereldwijd) van onderdelen met dreigementen. Wat op zich al best opmerkelijk is, in het verkoopproces ga je namelijk akkoord met de klant, dat je als fabrikant of specialist spullen gaat leveren tegen een betaling. Omgekeerd vervalt de klant elk recht van aanspraak op het betaalde geld. Er is sprake van een ongelijk speel veld.

Het is eigenlijk best schandalig. Eerst geld uitgeven voor een systeem en vervolgens zelf niet mogen kiezen hoe je het laat onderhouden. Ook al wordt dat onderhoud uitgevoerd waar aan alle wet- en regelgeving wordt voldaan, en dat door een specialist geheel volgens de handleidingen van de fabrikant. Vaak staat het onderhoud in de handleiding omschreven en wordt beweerd dat een opleiding verplicht is.

DSC00303

 De bovengenoemde stappen, zijn het topje van de ijsberg van wat wij doen op het gebied van duurzaamheid. Duurzaamheid betekent namelijk voor ons niet alleen het klimaat, maar ook correct omgaan met de beperkte middelen die je hebt als organisatie. Of dat dit nu productiematerialen, de omgeving, personeel of leveranciers zijn. Door duurzaam zaken te doen, bouw je een fundering voor morgen. Met deze blogs hopen wij te bereiken dat we dit straks niet meer alleen doen in de gasdetectie. De regels over het recht op reparatie gaan deze zomer in voor de consument. Deze regels zien wij het liefste ook terug in B2B markt, waar de vervuiling en afschrijving nog veel hoger is. Hier zijn volgens ons ook de grootste stappen te maken om onze consumptiedrang tegen te gaan.

Meer informatie over onze onderhoudbare producten zoals de PDM+? Of heeft u toch liever de wegwerp variant in de vorm van de PDM? Beide producten zijn zichtbaar op de site van onze leverancier WatchGas! Indien u meer informatie wenst te ontvangen over deze producten of een vrijblijvend advies over uw gas detectie zorgen helpen wij u bijzonder graag

Dit is misschien ook interessant voor u:

Gecontamineerde gasdetectie toestellen hebben ook service nodig!

Kwaliteit van de toestellen is top prioriteit voor ons

NIEUW bij 7Solutions: DE WATCHGAS NEO!