Als van je eigen auto de banden stuk gaan, kan je ervoor kiezen zelf de banden te vervangen. Of je brengt hem langs de lokale garage en laat het lekker doen, net hoe handig je zelf bent. Ik breng hem weg want ik heb twee linkerhanden. Wat je ermee doet, of door wie je hem laat maken noemen we het Recht op reparatie.
Fabrikanten, groot of klein, zijn verplicht consumenten en specialisten medewerking te verlenen als er onderhoud gepleegd dient te worden aan hun producten. Ze mogen de eigenaren van producten niet zomaar verplichten het onderhoud uit te voeren bij één bedrijf. Bij 7Solutions doen we dit niet, omdat we vinden dat onze service en kwaliteit voor zichzelf moeten spreken. Mensen moeten met ons zaken willen doen, we kunnen ze niet verplichten.
Ongelijk speelveld
Jammer genoeg denkt niet de gehele industrie, al dan niet de gasdetectie industrie, er zo over. Veel systemen onder andere in parkeergarages hebben speciale gereedschappen, softwareprogramma’s of communicatietools nodig. Breekt dit dan in op het recht tot reparatie? Ja, best wel. De klant heeft daardoor geen keus. Veel systemen worden onnodig vervangen omdat fabrikanten, specialisten en eindgebruikers opzadelen met hoge kosten voor vervangingsonderdelen en anders wel omdat het niet meer verkrijgbaar is. In sommige gevallen willen fabrikanten niet eens aan een wederverkoper een prijs afgeven voor onderdelen, omdat ze vinden dat zij het alleen recht hebben (monopoly). Sommige blokkeren zelfs levering (wereldwijd) van onderdelen met dreigementen. Wat op zich al best opmerkelijk is, in het verkoopproces ga je namelijk akkoord met de klant, dat je als fabrikant of specialist spullen gaat leveren tegen een betaling. Omgekeerd vervalt de klant elk recht van aanspraak op het betaalde geld. Er is sprake van een ongelijk speel veld.
Het is eigenlijk best schandalig. Eerst geld uitgeven voor een systeem en vervolgens zelf niet mogen kiezen hoe je het laat onderhouden. Ook al wordt dat onderhoud uitgevoerd waar aan alle wet- en regelgeving wordt voldaan, en dat door een specialist geheel volgens de handleidingen van de fabrikant. Vaak staat het onderhoud in de handleiding omschreven en wordt beweerd dat een opleiding verplicht is.
Recht op Reparatie: Is gasdetectie een grijs gebied?
Bij 7Solutions in Gas Detection zeggen we graag dat we iedere vorm van gasdetectie kunnen onderhouden. Vaak betreft het ook enkel kalibratie (aanbieden van een standaard en uitlezen). Er zijn op dit gebied ook weinig geheimen voor ons. Een aantal fabrikanten/leveranciers van gasdetectie beschermen al te graag hun positie waardoor het onderhoud niet vrijgeven wordt (al dan niet digitaal). Deze systemen zijn dan ook, de systemen die wij niet kunnen (mogen) onderhouden. Niet doordat we kennis te kort komen, we het niet willen, ook niet door een gebrek aan kwaliteit of te weinig mensen, maar omdat zij bang zijn. Angst is een slechte raadgever dat weten we allemaal, het afschermen van de markt en vrijheid ontnemen van de klant is in sommige gevallen ook strafbaar.
Helaas heeft de EU niet alle producten en/of markten opgenomen in het Recht op Reparatie. Gasdetectie blijft zoals in veel gevallen een grijs gebied. Wij hopen dat ook deze wordt toegevoegd aan de lijst. Zodat wij onze klanten de service kunnen bieden die zij verdienen. Koop in ieder geval gasdetectie die een open platform kent. Vraag ernaar alvorens aan te schaffen, dan heeft u nog een keuze.
Of u nu voor ons kiest voor het leveren van uw detectie of niet. Wij treden graag op als onafhankelijk specialist. We houden een lijst bij met afgeschermde producten, waarbij het niet mogelijk is het onderhoud elders te laten voeren. Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor u kunnen betekenen? Stuur ons een persoonlijk bericht via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
Dit is misschien ook interessant voor u:
Gecontamineerde gasdetectie toestellen hebben ook service nodig!
Kwaliteit van de toestellen is top prioriteit voor ons
NIEUW bij 7Solutions: DE WATCHGAS NEO!